XVIII Simposi

FUNDACIÓ CLARET – XVIIIè SIMPOSI

«CATALUNYA ACONFESSIONAL O LAICA?. La regulació jurídica del fet religiós i les diverses confessions»

Dissabte 30 d’abril de 2016

Sala Pere Casaldàliga – Llibreria Claret (Roger de Llúria 5, 08010 Barcelona)

Organitzat en col·laboració amb Justícia i Pau i Grup Sant Jordi

L’actual Parlament de Catalunya ha creat la Comissió Parlamentària del procés constituent, que durant els propers mesos invitarà les diverses entitats i institucions i els ciutadans en general a fer aportacions a la futura constitució catalana.

Com a Fundació Claret, en aquest Simposi, no prejutgem ni volem defensar cap opció política determinada. Amb tot, ens sembla que no podem restar aliens a un debat que implicarà un nombre molt significatiu de ciutadans i d’institucions del nostre País: les aportacions sobre una constitució catalana. Més enllà que el procés per a la independència avanci molt, poc o gens, volem oferir un debat que ajudi a situar-se en les diverses lectures de la laïcitat i els models jurídics que se’n deriven respecte al fet religiós i a la relació d’un estat respecte a les diverses confessions religioses i les seves iniciatives educatives, socials, espirituals, etc.

Pel que fa a l’Església catòlica en concret, cal tenir en compte, a més, que diversos partits de l’Estat Espanyol, fa temps que expressen la seva intenció de modificar o fins suprimir els acords amb la Santa Seu. Per tant es tracta d’un debat important i de fons que afecta diversos àmbits de la projecció pública de les esglésies i grups religiosos.

La Fundació Claret, en col·laboració amb Justícia i Pau i grup Sant Jordi, s’ha proposat d’afrontar aquest debat amb una actitud receptiva i dialogant envers les diverses opcions, però aportant-hi alguns plantejaments que ens semblen importants des d’un cristianisme obert i conciliar.

9:15-9:45h: recepció i recollida de material

9:45h: presentació del Simposi, a càrrec de Màxim Muñoz, President de la Fundació Claret.

10h: Primera ponència: «La llibertat religiosa com a dret humà fonamental en la perspectiva del dret internacional i de la doctrina social de l’Església». Eduard Ibáñez, doctor en dret i director de Justícia i Pau de Barcelona.

10:45h: Segona ponència: «Diferents models de relació de l’Estat amb el fet religiós i les religions. El model de laïcitat positiva o aconfessionalitat i les seves implicacions». Antoni Matabosch, director de l’Institut de Ciències Religioses de Barcelona, membre del Grup de Treball Estable de​ Religions (GTER), professor emèrit de la Facultat de Teologia de Catalunya

11:30h: Descans

12h: Taula Rodona-Debat obert amb representats dels diversos partits polítics sobre les seves propostes respecte a la regulació jurídica del fet religiós i les confessions religioses en els diversos aspectes. Marta Rovira, secretària general d’ERC. Lluís Rabell, president del grup parlamentari «Catalunya Sí que es pot». Jordi Cuminal, diputat per CDC i responsable d’Afers Religiosos de «Junts pel Sí». Fernando Sánchez Costa, diputat del PP. Moderador: Jordi Roigé, periodista,  promotor cultural i director de cinema.

13:45h: cloenda del Simposi

Inscripció

El Simposi té un cost de 10,00 € bescanviables per llibres de l’Editorial Claret. Aquest bescanvi es podrà realitzar el mateix dia del Simposi a la Llibreria Claret, i durant els tres mesos següents.

L’ingrés s’haurà de fer en el següent número de compte:

La Caixa

Titular : Fundació Claret Exp.Cristiana

Podeu realitzar la inscripció al Simposi omplint el formulari adjunt:

Cognoms

Telèfons